Teatre que educa - "El Principito" a la Colonia Sant Vicent Ferrer
De la mateixa manera que la companya Celia i
el company Javier, han estat realitzant pràctiques extracurriculars en un col·legi
públic... Jo, Michel, i altres tres companyes de la classe: Amparo, Juliana i
Raquel, les hem dut a terme, però en el nostre cas, vam optar per desenvolupar l’activitat
en un centre de reeducació: la Colonia San Vicent Ferrer.
Nosaltres hem acudit tots els dilluns i dimecres
de vesprada. La nostra participació ha estat, i estarà vinculada fins abril, a treballar
amb un grup de menors per a la realització d’una obra de teatre, oferint el
nostre suport, i aprofitant la tasca per crear un clima en el que poder crear
una relació socioeducativa i un vincle que ens permeta apropar-nos a la seua realitat. Això es del que es tracta
en definitiva, tot i que a l’hora treballem l’art escènic, etc.
La Colònia Sant Vicent Ferrer
El Centre de Reeducació Colonia Sant Vicent
Ferrer es troba dins del terme municipal de Burjassot, València, i porta en
funcionament des de 1922. El centre és propietat de la Conselleria de Igualtat
i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, i és gestionat pels Terciaris
Caputxins Amigonianos. Duen a terme una intervenció amb menors entre els 14 i
17 anys que han comès un delicte, han estat jutjats i se’ls ha imposat una
mesura judicial.
Aquesta institució, es caracteritza per
utilitzar la pedagogia amigoniana, que tal i com expressa Fr. Martínez (2007) està:
“Centrada en l'amor i en el respecte a la
persona humana que, com a tal, és subjecte de limitacions però també de
potencialitats, que es desembolica i es realitza en un context social, que
ostenta com un dels seus més valuosos atributs el de la llibertat, i que té com
a meta essencial ser feliç”.
Adolescents participants
Els aspectes comentats anteriorment, van
dirigits a realitzar una intervenció pedagògica amb menors i joves que es
caracteritzen per un tenir problemes conductuals i una falta d'adaptació socio-familiar
que els porta a cometre delictes. L'acompanyament i els processos que es duen a
terme de manera individual, grupal i familiar amb el/la menor, es realitza en
concordança tant amb la mena de mesura i condemna (règim semiobert o tancat),
com per l'anàlisi realitzat per els/as professionals per a conèixer i
reconèixer quins han estat les possibles causes que han portant al/la menor a
cometre aquest delicte.
És important tenir en compte que, els/as
menors estan dins d'un cicle vital caracteritzat per canvis no sols físics,
sinó psicològics i socials. Tot això, crea en el/la adolescent una etapa de
crisi i conflictes que pot, en alguns casos, desencadenar-se en conductes
disruptivas, també acompanyades d'un context social i familiar possiblement
conflictiu i amb alts nivells de vulnerabilitat. Centrant-nos en les
característiques psicosocials que predominen en els/as menors usuàries de la
Colònia, podem destacar que són adolescents amb poques habilitats socials, ja
que no saben planificar el seu futur immediat, no elaboren conseqüències, tenen
molt baixa tolerància a la frustració i es mouen per reforços immediats que els
ofereix el seu entorn.
Els delictes més comuns en ells/as són:
Violència filio parental i marental, delictes relacionats amb substàncies addictives
o furts, acompanyat d'un baix desenvolupament cognitiu conductual i en la
majoria, un trastorn dissocial.
El teatre com a eina d'intervenció
El teatre com a activitat utilitzada en
qualsevol línia educativa, fa part de “processos creatius que han permès
identificar els efectes que l'art té en la salut i el benestar dels individus,
construint processos d'interiorització, autoconeixement, autoconfiança i
capacitat d'expressió” (Navaixes i Rigo, 2008). I per tant, proporcionen eines
alternatives per a realitzar una intervenció que afavoreix aspectes del “jo”, i
promou la creació de vincles i llaços entre iguals i entre menors i
professionals.
L'expressió corporal, del llenguatge, dels
sentiments i les emocions, són les principals dinàmiques que formen la base de
la iniciació al teatre en qualsevol de les seves dimensions, i per tant,
eliminar la vergonya i la por al ridícul, és un dels objectius principals per a
poder treballar aquest tipus d'expressions. Des de la seva realitat, hem anat
treballant tots aquests aspectes. Cadascun/a d'ells/as té les seves pròpies
pors, inseguretats, fortaleses, habilitats i motivacions i està en nosaltres
com a estudiantat de Treball Social en pràctiques i en els/as educadors com a
dirigents de l'activitat, el fet de proporcionar les eines necessàries perquè
ells/as treballen cadascuna d'aquestes característiques que puguin ser útils
per al teatre.
Tot aquest procés és l'inicial, el que es va
realitzar el primer mes i mig, ja que abans de començar amb la posada en marxa
del teatre, era important que primer tinguessin les aptituds bàsiques de
l'expressió i disminuir la vergonya i la por al ridícul. Durant tot aquest
primera part, nosaltres vam tenir l'oportunitat de començar a relacionar-nos, a
conèixer-nos entre tots/as, a saber una mica més d'ells/as i a crear llaços i
vincles, que avui dia ja són més estrets.
Tal com hem comentat abans, el taller de
teatre és una forma alternativa d'intervenció, i per això, part de la
intervenció és la posada en marxa d'una obra teatral de la qual tots/as formem
part. Aquest any representarem l'obra de “El Principito”, i per a poder posar
en context a els/as nois/as, part de les seves tasques dins de la mesura era
llegir-se el llibre i entre tots/as vam veure la pel·lícula.
Després d'analitzar tant els personatges com
els gustos i habilitats de cadascun/a, el director i educador que porta el
taller, va distribuir els papers amb la finalitat que més d'un/a sigui
protagonista i que als qui més se'ls dificulta, consideren la seva participació
com un repte personal, treballant en ells/as la responsabilitat, el compromís i
el treball en equip.
Aquests últims mesos, hem estat treballant amb
ells/as cadascun dels seus personatges, el que senten a l’hora d’interpretar,
com és la seva personalitat, el seu caràcter i quins són els punts que tenen en
comú amb el seu personatge. És molt important que ho facen seu i que li donen
un toc únic personal. Però així com ells/as participen, nosaltres també tenim
els nostres papers en l'obra, i sent personatges secundaris podem treballar amb
ells/as des del rol de company/a d'escena, com a practicant que fa de suport a
els/as educadors/as.
Un dels aspectes més importants de la nostra
obra, és que el conte de “El Principito” toca aspectes de la vida real dins
d'una història infantil, això ens permet tocar temes com el consum de drogues,
l'avarícia, les mentides, la immaduresa, l'amor, el vincle, etc. que formen part
de la seua història, però que podem veure reflectits en cadascun dels
personatges. Per això, una part important que estem treballant és la interacció
amb el públic, ja que aquesta obra els permet contar part de la seua història.
Les nostres pràctiques com a aprenentatge
La sensació de creure saber fer-ho tot i voler
saber-ho tot, és el primer que sol passar pel nostre cap quan tens
l'oportunitat de realitzar aquestes pràctiques. Voler conèixer perquè estan
interns/as, quines són les seues històries i en definitiva, realitzar
intervencions furtives creient que ja som perfectes professionals tirant del
poc o molt que hagem après durant la carrera, és el que solem intentar fer els
primers dies de pràctiques. Però conforme vam començar a endinsar-nos en la
realitat i deixarem de costat la utopia de la salvació que solem tenir en la
ment, vam veure a els/as menors des d'una perspectiva més humana i més real.
Connectar amb ells/as no va ser tan difícil,
no som un grup molt gran, la qual cosa va jugar al nostre favor a l'hora de
realitzar les dinàmiques.
Observar com treballen els/as educadors/as,
com es dirigeixen a ells/as i com és la seva relació, ens ha donat ferramentes bàsiques
que només es poden aprendre en la pràctica. A més, hem après aspectes com el
tipus de relació òptima a establir amb les persones amb les que treballem, en
què hem fallat i que hem fet bé, o com “gestionar” certes situacions que se'ns
han presentat.
Creixement professional és el que considerem
que més hem adquirit en aquest temps, perquè encara que no hem estat
treballadores socials, l'observació de professionals i la participació amb
adolescents des de l'art, són la millor combinació per aprendre allò essencial
a l'hora de sortir al món laboral.
En definitiva, aquesta oportunitat és un punt
d'inflexió tant a nivell personal, com a nivell professional, deixant en la
nostra experiència educativa una alternativa d'aprenentatge.
Per Michel Soriano. Redacció elaborada de manera conjunta per totes les companyes que hem realitzat les pràctiques en el centre.
Per Michel Soriano. Redacció elaborada de manera conjunta per totes les companyes que hem realitzat les pràctiques en el centre.
Comentarios
Publicar un comentario